Ringkøbing Skjern Kulturcenter
Ringkøbing Skjern Kulturcenter

Hold

Når der er mindre end 5 personer tilmeldt på holdene, aflyses de.

Holdene

I fitness er der et væld af muligheder, hvis man gerne vil være del af et hold. Så kom og få en prøvetime og find ud af hvilket hold, der passer dig bedst.

Styrke- & konditionstræning

Styrketræning – når det skal være individuel træning

Styrketræning er træning med vægte og maskiner, der under belastning øger muskelmassens form og styrke. Opstramning af kroppens form og musklernes styrke. God muskelstyrke er forudsætningen for at kunne bruge kroppen optimalt. Kroppen er skabt til bevægelse. Du bliver ganske enkelt stærkere i din hverdag, øger forbrændingen og forbedrer kropsholdningen. Mere ungdommeligt udseende og vigtigst, det er det der giver kroppen figur samt forebyggelse af livstilssygdomme/knogleskørhed m.m.

Kondition/kredsløbstræning

I vores kredsløbsafdeling har vi forskellige kredsløbsmaskiner: Cykler, sofacykler, synchro Cross, romaskiner, løbebånd, wave cross, vario og stepmaskiner.

Konditionstræning træner de større muskelgrupper i kroppen, der styrker kredsløbet og forbedrer konditionen. Det giver energi og udholdenhed. Forebygger livstilssygdomme, overvægt, hjerteproblemer, åreforkalkning og type 2 diabetes.

Easy Line, når det skal være nemt, men effektivt

For dem, som vil kunne nyde en aktiv livstil indeholdende regelmæssig fysisk træning, men samtidig ikke ønsker at arbejde i de traditionelle maskiner.

Easy Line består af en træningscirkel med 8 stationer i styrketræning i social atmosfære. En lampe i cirklen skifter farve efter hvert minut og man er klar til næste station. Maskinerne er enkle og lette at anvende og du kan selv skræddersy cirklen.

Fokus er på grupper i mindre go form, overvægtige, den travle og dem som indtil nu har undgået motion. Kroppen er i konstant bevægelse, hvilket holder pulsen oppe. Stofskiftet bliver stimuleret optimalt på ca. 25 min.

Træningen i Easy Line udføres med skub og trækbevægelser på en gang via hydrauliske pumper med justerbar modstand. Sættes hastigheden i øvelsen op, øges modstanden samt udbyttet af træningen.

Cycling med eller uden iQniter, det er dit valg

iQniter støtter dig i træningen

Du kan planlægge din individuel holdtræning med iQniter Dual pulsbælte og dermed følge din fysiske udvikling.


Efter holdtræning får du en unik, personlig træningsrapport tilsendt på din mail, som fortæller dig om dagens træning.


Du kan købe dit eget personlige pulsbælte i Skjern FitnessCenter. Brug af pulsbælte er frivilligt og kan lejes eller købes i centret.

Cycling

Super effektiv intervalbaseret konditionstræning på stationære cykler i en holdsal. Er både sjov og motiverende og med grundig opvarmning og indlagte pauser i timen.

Der køres i intervaller, variation i tempo og intensitet op og ned ad bakke - skiftevis siddende og stående i takt til musikken. Instruktøren vil motivere dig til størst mulig udbytte af timen. Du bestemmer selv, hvor meget belastning du har på cyklen.

Cycling er for dig, der gerne vil forbedre din udholdenhed og øge forbrændingen uden at stille krav til koordinationsevnen. Udstræk/afspænding i slutningen af timen.

Fatburner

For dig som ønsker en høj forbrænding og kondition. Timen er med færre pauser og mere jævn høj intensitet, men alligevel varieret.

Cycling m/intro

Introduktion af cyklen hvor saddel, styr og sko justeres efter dine mål for bedre udgangspunkt. Instruktøren vil guide dig og du vil få svar på dine spørgsmål. Første gang fremmøde 20 min. før holdstart.

ZUMBA® hold, hvis du er til motion og god musik

ZUMBA® Fitness

Zumba Fitness er baseret på latinamerikanske dansetrin og rytmer, og er inspireret af bl.a. salsa, raggaeton, marengue og cumbia.
De latinamerikanske rytmer inspirerer til at danse og bevæge sig, så ofte glemmer man at der er
tale om fitness og motion.

Zumba Fitness er effektiv til få figuren trimmet og opnå vægttab. Kombinationen af dans, bevægelse og fitness, gør at kroppen forbrænder rigtigt mange kalorier. På en times effektiv Zumba, kan du snildt tabe et sted mellem 500 og 1000 kalorier.
Zumba er ikke kun for dansere, men er for alle som har lyst til at bevæge sig og have det sjovt.

Soft Zumba Fitness:
Er et begynderhold, hvor vi er nede på lavt plan med basis trin. Her kræves der ingen erfaring, hvor der er mere overskuelige bevægelser og lavere intensitet.
Dansetrinnene i Zumba er holdt simple, så du vil hurtigt kunne lære det, og falde ind i de latinamerikanske rytmer.

Medbring gerne sko med drejepunkt eller anden form for danse/fitness sko!

ZUMBA® Step

ZUMBA® Step er en timen med en blanding af almindelige ZUMBA® trin, steptrin og dans på stepbænken. Der fokuseres på konditionen, da vi får pulsen højt op samt toning af underkroppen. Der trænes lægge, balder og lår samt mavemuskler i denne time, som efterlader dig i godt humør og med sved på panden. Har du problemer med dårlige knæ eller lignende, kan alle trinene laves på gulvet uden stepbænken.

Ved certificeret ZUMBA® instruktører.

Video Klik her

ZUMBA® Sentao

Zumba Sentao™ tager fitness festen du kender fra almindelig Zumba® og kombinerer den med en eksplosiv stole-baseret koreografi, der gør dig stærkere og styrker din balance og stabilitets muskler. Grib en stol, mærk rytmen og lær at bruge din egen kropsvægt til at gøre dig stærkere.

En mere udfordrende og sensuel zumba.

Video Klik her

ZUMBA® Gold

ZUMBA® Gold er designet til at være imødekommende uanset kondition. Der kræves ingen erfaring. Bevægelserne er mere overskuelige og lavere intensitet. Alle kan være med til ZUMBA® Gold dansetrin ”sjov og let at gøre”.

Ved certificeret ZUMBA® instruktører.

Cross, KettleCross, PowerMix, HIIT, TabataTM og Strong by Zumba, når det skal være rigtigt hårdt

Cross/Tabata TM

35 & 45 min. konstant varierende funktionelle bevægelser, der veksler mellem styrke og kondition. Cirkeltræning med og uden redskaber, der aktiverer mange muskelgrupper, herunder mave og rygmuskler, som er i gang i alle øvelser. Der stilles ikke krav til koordinationen.


Du bliver både stærk og tonet på en gang og forbrænder mange kalorier på kort tid. Frivægte, kettlebells, gymnastik m.m. "CrossFit har speciale i ikke at specialisere sig".


Ved certificeret TabataTM & Kettlebell instruktører.

KettleCross

KettleCross bygget op omkring træning med Kettlebell og kroppens egen vægt. Udfordre styrke, balance, stabilitet, funktionalitet og kondition. Intervalpræget hvor du rammer høj puls, muskel-udholdenhed samt core-muskulaturen.

Højt tempo, skiftende muskelgrupper hvor teknik og stabilitet vil indgå. Ultimativ træningstime med fysiske resultater og høj forbrænding på kort tid.

Ved certificeret Kettlebell instruktører.

Strong by Zumba TM

Strong by Zumba er et høj intensitets interval træningsprogram der er designet til at flytte dine grænser og hjælpe dig med at nå dine fitnessmål hurtigere. Timerne er pre-koreograferede og de samme øvelser vil derfor gå igen i ca. 2 måneder. øvelserne er mere traditionelle fitness øvelser som burpees, pushups og andre lignende atletiske trænings øvelser. Der er stadig nogle danse inspirerede bevægelser, men Strong by Zumba skal ikke forveksles med en danse time.
Musikken er en vigtig del af alt træning og i Strong by Zumba er der stor fokus på dette.
Koreografierne bliver designet til at skabe specifikke resultater for deltagerne, som f.eks. en mere tonet krop samt stærkere muskler, og derefter bliver musikken designet til at matche koreografien. Resultatet er et perfekt synkroniseret workout der motiverer dig og hjælper dig med at opnå bedre og hurtigere resultater.
Sko: det anbefales at bruge crossfit sko eller anden sko med god stødabsorbering!

Ved certificeret instruktører.

Se video Klik her

Powermix

Powermix er eksplosive power øvelser og intense intervaller. Der er en masse varierende og funktionelle øvelser, der veksler mellem styrke og kondition. Kreativ brug af redskaber og alt sammen til fed musik. Trænings-workout med høj puls, sved på panden og høj forbrænding på kort tid.

Fysioterapeut og pilates hold

Fysioterapeut

Fysioterapeut Johanne er tilknyttet Skjern Fitness for medlemmer. Få hjælp til særlige behov i forbindelse med fysikken, hjælp til særskilt program eller andre problematikker. Tidsbestilling kan ske i samråd med personalet i Fitness.

Pilates

Pilates er en rolig og intensiv træningsform, der arbejder ud fra kroppens naturlige holdning og derved giver dig større bevidsthed om din krop i hverdagen, så du lettere kan forebygge ombelastninger af især nakken, skuldre og lænd.

Pilates er for alle, der har lyst til koncentreret træning på måtte. Vi arbejder med stræk af de stramme muskelgrupper og styrke/stabilitetstræning af de svage muskelgrupper. Den gode vejrtrækning og naturlig brug af bækkenbunden er en del af alle øvelser.

Kom og prøv nogle gange for at se om træningen er noget for dig.

Ved certificeret instruktør og Fysioterapeut.